single-travel_stories.php
Afspraak maken
Aanmelden nieuwsbrief

Galapagos: een onvergetelijke reis - Anne-Sietske

Anne- Sietske is heeft vrijwilligerswerk gedaan in op de Galapagos elanden in Ecuador. en voor ons een kort reisverslag geschreven voor op onze site ā€˜Galapagos: een onvergetelijke reis’.Ā  Dank je wel Anne-Sietske voor je inspirerende verhaal! Meer lezen over het doen van vrijwilligerswerk op de Galapagos eilanden?Ā  Kijk dan bijĀ vrijwilligerswerk GalapagosĀ eilanden.Ā

Wat een kans!

Toen ik de kans kreeg om voor zes weken naar de Galapagos eilanden te gaan, hoefde ik daar geen twee keer over na te denken. En zo ging ik samen met mijn vriend als eerste vrijwilligers van het nieuwe Lab of Life project naar San CristĆ³bal. Wij hebben geholpen om dit project op te zetten. Wij hebben een plan geschreven met daarin de taken van nieuwe vrijwilligers, de vrijwilligerscoƶrdinator helpen met de ā€œbriefingā€, een chill plek maken voor de toekomstige vrijwilligers en promotiemateriaal maken.

Ecuador Galapagos Annesietske leguaan

Op 21 december 2017 ging er voor mij een grote droom in vervulling; wonen op de Galapagos. Op het piepkleine vliegveldje stond de contactpersoon met een naambordje al op ons te wachten. Hij bracht ons naar het vrijwilligershuis en gaf ons direct alle informatie die wij nodig hadden; waar zit de bakker, hoeveel kan er gepind worden, waar zijn de zeehonden en niet geheel onbelangrijk wanneer en waar is er happy-hour ;).

Ecuador Galapagos Annesietske selfie

Playa Mann en meer!

Doordat we in een weekend aankwamen, zijn we eerst het eiland gaan verkennen. We zijn dezelfde dag nog naar de hoofdstraat geweest waar we direct zeehonden, leguanen, waterschildpadden, krabben en roggen zagen. We zijn daarna nog even naar het strandje Playa Mann geweest waar een andere zeehonden kolonie ons begroette.Ā Dat de mensen op de Galapagos gastvrij zijn merkten wij direct: in de avond nam de eigenaresse van de accommodatie ons mee naar een cultureel huis waar de lokale bevolking en kinderen hun danskunsten lieten zien. Ook werden wij uitgenodigd voor het nieuwjaarsdiner en een concert die haar zoon in een pub gaf.

Ecuador Galapagos Annesietske met zeehond

Lab of Life

Na het weekend was het tijd om onze handen uit de mouwen te steken en te gaan werken op het Lab Of Life project. ā€™s Ochtends om 7.30 werden wij door de coƶrdinator opgehaald. Eenmaal aangekomen op het project maakten wij eerst een wandeling naar het werkelijk prachtige uitzichtpunt. Vanaf daar liepen we naar beneden om te kijken waar de relax-plek zou komen. We kozen een prachtig plekje uit onder de mangoboom.Ā In de tijd dat we vrijwilligerswerk deden hebben wij de bosbes weggehaald, takken gekapt, stronken verwijderd en bladeren geveegd. Toen de plek eenmaal schoon was zijn we gaan kijken naar hoe we er een mooi plekje van konden maken. Ik wilde graag een hangmat en een schommel en die zijn er ook gekomen. Verder hebben we bankjes gemaakt, een tafeltje en een kapstok. Dit alles hebben we gemaakt met materialen die van het eiland komen, zo hebben we de hangmat opgehaald bij een kleine vissers familie, het hout gebruikt wat op het stuk grond lag, touwen gehaald bij een lokaal winkeltje en stenen verplaatst die onder de mangoboom lagen.

Ecuador Galapagos Annesietske schildpad

In onze vrije tijd ben ik samen met mijn vriend achterin de truck van een lokale familie naar de Galapaguera, waar de reuzenschildpadden leven, geweest. Vervolgens namen ze ons mee naar het strand waar ze ons ook nog eens uitnodigden op hun barbecue.

Tip van de dag!

Een tip die ik heb is; ga na het vrijwilligerswerk nog een week reizen naar de andere eilanden. Elk eiland is uniek en heeft zijn eigen kwaliteiten; zo spotte ik op Isabela pinguĆÆns, wandelde ik over vulkaanlandschap en fietste ik langs de cultuur van het eiland. Op Santa Cruz dook ik met hamerhaaien, zwom ik in een kloof en bezocht ik een vismarkt. Zo maakte ik mijn onvergetelijke reis nog onvergetelijker!