single-faq.php
App ons
Gratis magazine aanvragen
Mail ons
Afspraak maken
Aanmelden nieuwsbrief

Vrijwilligerswerk: Ik heb een project geboekt. En nu?

Wat super leuk dat je een vrijwilligerswerk- of natuurproject hebt geboekt, of wilt gaan boeken! Erg mooi dat ook jij de handen uit de mouwen wilt steken om een positieve bijdrage te leveren in het buitenland. Je hebt een keuze kunnen maken uit onze projecten. Maar wat nu?

Stap 1: De bevestiging

Nadat we van jou een boeking of aanvraag hebben ontvangen, gaan we als eerste een plek voor je reserveren op het project van jouw voorkeur. In 99% van de gevallen zal blijken dat er plek is om daar aan de slag te gaan. Lukt het niet (bijvoorbeeld in een drukke periode) dan laten we dat weten en gaan we een alternatief bespreken of jouw boeking zonder kosten annuleren. Maar bijna altijd is er plek en dan gaan we jouw boeking bevestigen (meestal binnen 24 uur maar maximaal binnen 3 werkdagen). De bevestiging ontvang je via de mail. In de bevestiging vind je alle benodigde documenten om aan de slag te gaan.

Stap 2: Jij gaat aan de slag

Voordat je als vrijwilliger aan de slag kunt gaan, wil een project wel weten wie jij bent en wat jij kunt. Elke vrijwilliger maak een dossier van zichzelf. De hoeveelheid informatie verschilt per project en ligt o.a. ook aan de werkzaamheden en de mensen waarmee je in contact komt. We willen in ieder geval weten wie jij bent, wat je kwaliteiten en vaardigheden zijn en welke wensen en verwachtingen je hebt. Daarnaast hebben we gegevens van jouw verzekering, de thuisblijvers en jouw aankomst en vertrek nodig, net als eventuele dieet wensen of allergieën. Voor alle sociale projecten en voor sommige natuur of wildlifeprojecten hebben we ook een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig. Om dit aan te vragen, ontvang je in de bevestiging een speciaal document.

Als deze informatie stuur je terug naar jouw programma coördinator. En na een controle wordt dit doorgestuurd naar jouw project. Zij zullen controleren of jij een goede match bent voor het project en indien nodig om aanvullende informatie vragen. In de meeste gevallen zal het lukken jouw te plaatsen.

Stap 3: Bereid je voor

Een goede voorbereiding is het halve werk! Lees je in over jouw bestemming. Hoe meer je al weet, hoe kleiner de cultuurshock zal zijn. Maar ga ook bezig met vaccinaties, geldzaken en een geschikte reisverzekering.

Stap 4: Pre-departure informatie

Een aantal weken voor vertrek ontvang je van ons de laatste relevante informatie. Denk dan aan details over de ophaalservice van de luchthaven, gegevens over een gastgezin (bij sommige programma’s) of de accommodatie, telefoonnummers van lokale begeleiders of last minute updates over het project of de situatie ter plaatse. Wat ons betreft ben je er dan klaar voor! Toch nog vragen, dan staan we voor je klaar!

Eenmaal op de bestemming neemt de zorgvuldige geselecteerde partners de zorg voor jou van ons over. Zij kennen de lokale situatie en de projecten het beste en zijn altijd bereikbaar.

Stap 5: De evaluatie

Natuurlijk willen we ook weten hoe jij jouw tijd in het buitenland hebt ervaren. Daarom ontvang je na afloop van je reis van ons een evaluatie via de mail. Op die manier weten we hoe je het hebt gehad, of onze projecten en partners aan de verwachtingen hebben voldaan en of jij je veilig hebt gevoeld tijdens de reis.

Ook zijn de evaluaties onmisbaar om projecten te verbeteren, de continuïteit te garanderen en zoveel mogelijk te bereiken. Daarnaast helpt ons om een beeld te krijgen van onze service zodat we alle vrijwilligers in de toekomst zo goed mogelijk kunnen assisteren. Het wordt ontzettend op prijs gesteld als ook jij de moeite wilt nemen ons te helpen door de evaluatie in te vullen!

#followyourdreams