Don’t Look Away & The Code
Don’t Look Away
De campagne ‘Don’t Look Away’ roept reizigers op alert te zijn en vermoedens van kindermisbruik te melden, ook in het buitenland. De campagne is een samenwerking van het ministerie van Justitie en Veiligheid, Koninklijke Marechaussee, Nationale Politie, Bureau Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen, de ANVR, TUI Nederland, Corendon, ANWB, Defence for Children – ECPAT, Terre des Hommes, Free a Girl en Plan International Nederland.
Activity International ondersteunt deze campagne van harte en vraagt jou om ook alert te zijn. Kijk voor meer informatie op dontlookaway.nl.
The Code
Sinds de jaren negentig komen vele reisorganisaties in opstand tegen seksuele uitbuiting van kinderen binnen de sector door zich aan te sluiten bij de Tourism Child Protection Code (The Code). Dit is een gedragscode voor de reisindustrie. The Code bestrijdt seksuele uitbuiting van kinderen door het creëren van een goed geïnformeerde toerismeketen en goed opgeleide medewerkers die kindermisbruik herkennen en voorkomen, waardoor een omgeving ontstaat waarin dit niet wordt getolereerd. Lokale ECPAT groepen in ruim 90 landen bieden reisorganisaties hulp bij het implementeren van de The Code. In Nederland is dat Defence for Children – ECPAT.
In Nederland zijn de meeste grotere touroperators lid van The Code, waaronder Activity International. Kijk voor meer info op www.thecode.org.