page-news.php
App ons
Gratis magazine aanvragen
Mail ons
Afspraak maken
Aanmelden nieuwsbrief

Nieuws

Informatie m.b.t. Coranavirus en je reis via Activity International

(laatste update 30/3)

Het zal je niet verbazen dat we veel vragen krijgen. Zeer begrijpelijk, het is ook een zeer uitzonderlijke situatie die ook wij nog niet eerder hebben meegemaakt. Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen:

Bereikbaarheid
Vanwege de beperkende maatregelen zijn wij ook genoodzaakt zoveel mogelijk thuis te werken. Wij zijn daarom het beste per mail (info@activityinternational.nl) of WhatsApp (06 – 36479978) bereikbaar. We hopen zo snel mogelijk weer zoveel mogelijk telefonisch bereikbaar te zijn.

Ik zit al via Activity International in het buitenland, wat moet ik doen?
Het ministerie van Buitenlandse Zaken van zowel Nederland als België geeft sinds 17 maart het advies: kom terug naar huis.  Neem contact op de maatschappij of agentschap waar jij je ticket hebt geboekt en bekijk wat de voorwaarden van jouw ticket zijn. Houd er rekening mee dat de vluchten op dit moment schaars zijn en dat de prijzen kunnen oplopen. Omdat het steeds lastiger wordt om terug te reizen, kan contact met de lokale Ambassade ook belangrijk zijn. Registreer je daarom via Informatieservice Buitenlandse Zaken. Probeer daarnaast contact op te nemen met het ministerie van Buitenlandse Zaken (telefoonnummer:+31 247 247 247). Je kunt dan aangeven dat je in het buitenland zit en naar huis wilt, maar dat de mogelijkheden erg beperkt zijn of dat het onmogelijk is. Je kunt ook contact opnemen met het ministerie van Buitenlandse Zaken via WhatsApp (+316 8238 7796).

Voor reizigers die naar huis willen maar niet kunnen omdat landen zijn afgesloten en / of airlines niet meer vliegen is op 23 maart Bijzondere Bijstand Buitenland in het leven geroepen. Je kunt je hier registreren via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. De regeling Bijzondere Bijstand Buitenland is bedoeld voor reizigers die geen beroep kunnen doen op een reisorganisatie omdat ze zelfstandig de vluchten hebben geregeld, of voor gevallen dat de reisorganisatie je echt niet meer verder kan helpen omdat landen afgesloten zijn of vliegtuigen niet meer vertrekken. Vandaar dat je bij vraag 1 (Heeft u uw reis geboekt via een reisorganisatie?), NEE als antwoord moet geven. Dit antwoord is nodig zodat je verder geholpen kan worden door dit initiatief van het ministerie van Buitenlandse zaken. Het is erg belangrijk om je officiële voor- en achternaam te gebruiken bij het registreren. De gegevens uit dit formulier worden gebruikt voor de nieuwe vliegtickets. In dit formulier vragen ze ook naar je oorspronkelijke vluchtgegevens

We zijn op dit moment aan het bekijken hoe je de gestopte reis eventueel op een later tijdstip kan voorzetten. Meer informatie volgt later.

Wat als ik in het buitenland wil blijven?
Als je besluit om in het buitenland te blijven, is dat jouw eigen keuze (die we in sommige gevallen kunnen begrijpen). Besef wel dat we niet kunnen garanderen dat je reis zoals je die bij ons geboekt hebt ook daadwerkelijk op die manier kunnen uitvoeren. We kunnen je in dat geval vooralsnog geen alternatief bieden. Houd verder rekening met het feit dat sommige landsgrenzen binnenkort dicht kunnen gaan. Ook in dit geval is het verstandig je te registreren via Informatieservice Buitenlandse Zaken.

Heeft het gevolgen voor mijn reisverzekering als ik in het buitenland blijf?
We kunnen alleen uitspraak doen over de Special Isis Reisverzekering van de Goudse Verzekeringen. Zij blijven dekking bieden in het buitenland, ook als het land waar je verblijft de status oranje of rood krijgt. De verzekering kan ook gewoon verlengd worden. Of dit ook geldt voor andere verzekeringen is bij ons niet bekend. Neem hierover contact op met je eigen reisverzekering.

Voor nieuwe verzekeringen afgesloten na 11 maart 2020 geldt het volgende:
Het Coronavirus is door de WHO op 11 maart 2020 aangemerkt als pandemie. Alle landen ter wereld zijn of kunnen getroffen worden. Het virus en de gevolgen hiervan zijn dan ook geen onvoorziene gebeurtenis meer. Daarom is er geen dekking voor schade die direct (bijvoorbeeld geneeskundige kosten als je ziek wordt of reiskosten als een familielid thuis ernstig ziek wordt) of indirect (bijvoorbeeld medische evacuatie omdat lokale ziekenhuizen vol zijn met “Coronapatienten” ) het gevolg is van het Coronavirus. Als er sprake is van een levensbedreigende situatie zullen we wel de noodzakelijke diensten verlenen, maar voor de kosten daarvan ontvang je een rekening.

Ik heb een reis bij Activity International geboekt met vertrekdatum voor 1 juni 2020. Gaat mijn reis door?
Nee, je reis gaat helaas niet door. We zijn genoodzaakt om onze reizen op korte termijn stop te zetten, dit doen we op advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit geldt in ieder geval voor de reizen tot en met eind mei 2020. Daarna kijken we verder. De beslissing is het gevolg van de vergaande maatregelen die nu wereldwijd worden genomen om verdere verspreiding van het Coronavirus (COVID-19) te voorkomen.

Ik heb een reis bij Activity International geboekt met vertrekdatum ná 1 juni 2020. Gaat mijn reis door?I
Dat kunnen we nu nog niet zeggen. We wachten de ontwikkelingen af en houden je per mail op de hoogte.

Mijn reis is geannuleerd. Wat nu?
Heel vervelend! Je kunt je reis uitstellen en houdt het bedrag dat je aan ons hebt betaald als tegoed. Je krijgt van ons per mail een ‘Corona-voucher’. Deze voucher geeft je het recht en de gelegenheid om op een later tijdstip – en als het volgens het ministerie van Buitenlandse zaken weer veilig is – weer via Activity International op reis te gaan. Het bedrag op de voucher staat gelijk aan het bedrag van je huidige geboekte reis. We kunnen ons voorstellen dat je niet meteen staat te springen om een nieuwe vertrekdatum vast te leggen. Je wilt waarschijnlijk – net als wij dat doen – de verdere ontwikkelingen even afwachten. Dat begrijpen we maar al te goed. Je kunt hier voor rustig je tijd nemen. De huidige situatie is overmacht en erg uitzonderlijk. Wij worden hierin gesteund door het feit dat vele reisorganisaties bovenstaande hanteren. Feitelijk staat dit systeem gelijk aan de mogelijkheid om kosteloos om te boeken zoals nu door diverse Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties wordt gedaan.

Kun je om wat voor reden geen gebruik maken van de voucher, dan gaan we bekijken wat we voor je kunnen betekenen. Daar kunnen we niet eerder dan 1 mei 2020 uitsluitsel over geven. Dit heeft te maken met de voorwaarden van onze partnerorganisaties in het buitenland, de situatie die tegen die tijd aan de orde is en de prioriteit die we momenteel hebben om iedereen veilig in Nederland te krijgen en te begeleiden waar nodig. We hopen dat je daar begrip voor hebt.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis geldig?
Het tegoed van de geannuleerde reis is tot en met juli 2021 geldig. De voorwaarden van de voucher zul je per mail ontvangen.

Ik heb nog niet geboekt maar ik heb plannen om komende zomer/na de zomer op reis te gaan. Kan ik gewoon boeken?
Vooralsnog kun je gewoon boeken voor de periode juni en later. We hebben de reizen tot en met mei geannuleerd. Uiteraard houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Mochten er wijzigingen komen dan zullen we dat via onze site communiceren. 

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?
Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij aan om te checken wat je ziektekostenverzekering precies dekt.

Waar kan ik terecht met mijn vragen?
Bij ons natuurlijk! We proberen iedereen die op reis is of nog op reis gaat zo goed mogelijk te helpen en te ondersteunen waar mogelijk. Ook wij hebben besloten om niet met z’n allen tegelijk op kantoor te zitten en gedeeltelijk vanuit huis te werken. Dat maakt voor jou in principe geen verschil behalve dat we minder mensen hebben om de telefoon op te nemen. We vragen daarom het volgende:

Als je vragen hebt over je reis, gebruik zo veel mogelijk onze app (06 – 36479978) of ons mailadres: info@activityinternational.nl.
De app en de mail worden gelezen en z.s.m. beantwoord, ook door mensen die thuis aan het werk zijn. Maar je kunt ons natuurlijk ook gewoon proberen te bellen op 053–483 1040. Als we er zijn, nemen we natuurlijk op.

We hopen dat we je hiermee goed hebben geïnformeerd. We houden je op de hoogte zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Met vriendelijke groet,
Team Activity International


7 reistips voor zomervakantie
Kickstart Costa Rica Terug uit Costa Rica Brenda in zee
01-04-2020
Weet jij al wat je komende zomer gaat doen? Op zoek naar een kamer? In… Lees meer
#letsmakememories