page-news.php
App ons
Gratis magazine aanvragen
Mail ons
Afspraak maken
Aanmelden nieuwsbrief

Nieuws

Informatie m.b.t. Coranavirus en je reis via Activity International

(laatste update 3/8)

Het zal je niet verbazen dat we veel vragen krijgen. Zeer begrijpelijk, het is ook een zeer uitzonderlijke situatie die ook wij nog niet eerder hebben meegemaakt. Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen:

Onze bereikbaarheid en waar kan ik terecht met mijn vragen?
Bij ons natuurlijk! We proberen iedereen die op reis is of nog op reis gaat zo goed mogelijk te helpen en te ondersteunen waar mogelijk. Ook wij hebben besloten om niet met z’n allen tegelijk op kantoor te zitten en zo veel mogelijk vanuit huis te werken. We vragen daarom het volgende:
Als je vragen hebt over je reis, gebruik zo veel mogelijk onze whatsapp (06 – 36479978) of ons mailadres: (info@activityinternational.nl).
De app en de mail worden gelezen en z.s.m. beantwoord, ook door mensen die thuis aan het werk zijn. Maar je kunt ons natuurlijk ook gewoon proberen te bellen op 053–483 1040. Als we er zijn, nemen we natuurlijk op.

Kom langs, maak plannen en reis later!
Tof nieuws! We kunnen weer afspraken inplannen en je alles vertellen over onze reizen. Ons kantoor, in een oude fabriek, is groot genoeg om 1,5 meter afstand te kunnen houden. App of mail ons om een afspraak in te plannen, vinden wel leuk!

Gaan er nog reizen door? 
We verwachten en hopen dat er vanaf eind september 2020 een aantal mogelijkheden zijn om op reis te gaan. Hierbij zijn we afhankelijk van adviezen van lokale overheden en de Nederlandse overheid.
Goed nieuws hebben we vanuit Sri Lanka gekregen, ons vrijwilligersproject gaat vanaf augustus 2020 open. Meer info over Sri Lanka vind je hier. Ook Costa Rica gaat weer open vanaf september. En in de Verenigde Staten worden weer een beperkt aantal au pairs toegelaten. Op dit moment raadt de Nederlandse overheid alle niet-essentiële reizen buiten Europe nog af. Daarom zijn reizen, ook al staat een bepaald land dit wel toe, nog niet mogelijk.

Nieuw Online “Reizen”!
We hebben toffe online programma’s die je vanuit huis kunt volgen. Super leuk om te doen. Meer info over deze Online Reizen vind je hier.

Ik heb al een reis bij Activity International geboekt met vertrekdatum voor 30 september 2020. Gaat mijn reis door?
Nee, je reis gaat helaas niet door. We zijn genoodzaakt om onze reizen op korte stop te zetten. Dit doen we op advies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit geldt nu in ieder geval voor de reizen tot 30 september 2020 (een enkel uitzondering daar gelaten). Daarna kijken we verder. De beslissing is het gevolg van de vergaande maatregelen die nu wereldwijd worden genomen om verdere verspreiding van het Coronavirus (COVID-19) te voorkomen.

Ik heb een reis bij Activity International geboekt met vertrekdatum ná 30 september 2020. Gaat mijn reis door?
Dat kunnen we nu nog niet zeggen. We wachten de ontwikkelingen af en houden je per mail op de hoogte.

Mijn reis is geannuleerd. Wat nu?
Heel vervelend! Je kunt je reis uitstellen en houdt het bedrag dat je aan ons hebt betaald als tegoed. Je krijgt van ons per mail een ‘Corona-voucher’. Deze voucher geeft je het recht en de gelegenheid om op een later tijdstip – en als het volgens het ministerie van Buitenlandse zaken weer veilig is – weer via Activity International op reis te gaan. Het bedrag op de voucher staat gelijk aan het bedrag van je huidige geboekte reis. We kunnen ons voorstellen dat je niet meteen staat te springen om een nieuwe vertrekdatum vast te leggen. Je wilt waarschijnlijk – net als wij dat doen – de verdere ontwikkelingen even afwachten. Dat begrijpen we maar al te goed. Je kunt hier voor rustig je tijd nemen. De huidige situatie is overmacht en erg uitzonderlijk.

Mocht je geen gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om de reis te verzetten dan betalen we de reissom aan je terug. We zullen dit doen om het moment dat de situatie weer enigszins is genormaliseerd. Wij hebben de hoop dat dit rond 1 november 2020 is, maar indien nodig zullen we de terugbetaling uitstellen tot 1 mei 2021.

Bovenop de waarde van jouw voucher, ontvang je van ons een bonusvoucher ter waarde van € 50. Hiermee willen we onze waardering tonen aan onze deelnemers. En dit bedrag kan je gebruiken om eventuele prijsstijgingen in 2021 te compenseren.

Kijk hier voor een compleet overzicht van de voorwaarden: Corona Voucher 2.0.

Tot wanneer is het tegoed van mijn geannuleerde reis geldig?
Het tegoed van de geannuleerde reis is tot en met eind 2021 geldig. De voorwaarden van de voucher zul je ook per mail ontvangen.

Ik heb nog niet geboekt maar ik heb plannen om komende zomer/na de zomer op reis te gaan. Kan ik gewoon boeken?
Vooralsnog kun je gewoon boeken voor de periode oktober 2020 en later. We hebben de reizen tot en met 30 september geannuleerd (op een enkele uitzondering na). Uiteraard houden we de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Mochten er wijzigingen komen dan zullen we dat via onze site communiceren. Omdat er natuurlijk veel onzekerheid is of een reis kan doorgaan, zullen we niet van je verwachten dat je al direct gaat betalen. Je ontvang van ons in de meeste gevallen pas de factuur voor de reis, als het zeker is dat de reis kan doorgaan. Zo kan je dus boeken zonder dat je het risico loopt jouw geld kwijt te zijn aan een reis die niet doorgaat. Dit geldt voor alle boekingen gemaakt vanaf 1 juli 2020.

Is het verstandig om een reis- of annuleringsverzekering af te sluiten vanwege het coronavirus?
Wij raden altijd aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, ongeacht de situatie. Wel is het zo dat elke verzekering anders in elkaar zit, dus je moet de polisvoorwaarden vooraf goed checken om zeker te weten wat wel en niet wordt vergoed. Ook raden wij aan om te checken wat je ziektekostenverzekering precies dekt. Vanaf 15 juni 2020 biedt de Special ISIS verzekering van de Goudse weer de normale dekking in het buitenland. Dat betekent dat ook corona gerelateerde zaken gedekt zijn. Uitzondering geldt voor de volgende bestemmingen: Brazilië, India en de Verenigde Staten.

 

Ik zit al via Activity International in het buitenland, wat moet ik doen?
Het ministerie van Buitenlandse Zaken van zowel Nederland als België geeft sinds 17 maart het advies: kom terug naar huis.  Neem contact op de maatschappij of agentschap waar jij je ticket hebt geboekt en bekijk wat de voorwaarden van jouw ticket zijn. Houd er rekening mee dat de vluchten op dit moment schaars zijn en dat de prijzen kunnen oplopen. Omdat het steeds lastiger wordt om terug te reizen, kan contact met de lokale Ambassade ook belangrijk zijn. Registreer je daarom via Informatieservice Buitenlandse Zaken. Probeer daarnaast contact op te nemen met het ministerie van Buitenlandse Zaken (telefoonnummer:+31 247 247 247). Je kunt dan aangeven dat je in het buitenland zit en naar huis wilt, maar dat de mogelijkheden erg beperkt zijn of dat het onmogelijk is. Je kunt ook contact opnemen met het ministerie van Buitenlandse Zaken via WhatsApp (+316 8238 7796).

Voor reizigers die naar huis willen maar niet kunnen omdat landen zijn afgesloten en / of airlines niet meer vliegen is op 23 maart Bijzondere Bijstand Buitenland in het leven geroepen. Je kunt je hier registreren via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. De regeling Bijzondere Bijstand Buitenland is bedoeld voor reizigers die geen beroep kunnen doen op een reisorganisatie omdat ze zelfstandig de vluchten hebben geregeld, of voor gevallen dat de reisorganisatie je echt niet meer verder kan helpen omdat landen afgesloten zijn of vliegtuigen niet meer vertrekken. Vandaar dat je bij vraag 1 (Heeft u uw reis geboekt via een reisorganisatie?), NEE als antwoord moet geven. Dit antwoord is nodig zodat je verder geholpen kan worden door dit initiatief van het ministerie van Buitenlandse zaken. Het is erg belangrijk om je officiële voor- en achternaam te gebruiken bij het registreren. De gegevens uit dit formulier worden gebruikt voor de nieuwe vliegtickets. In dit formulier vragen ze ook naar je oorspronkelijke vluchtgegevens

We zijn op dit moment aan het bekijken hoe je de gestopte reis eventueel op een later tijdstip kan voorzetten. Meer informatie volgt later.

Wat als ik in het buitenland wil blijven?
Als je besluit om in het buitenland te blijven, is dat jouw eigen keuze (die we in sommige gevallen kunnen begrijpen). Besef wel dat we niet kunnen garanderen dat je reis zoals je die bij ons geboekt hebt ook daadwerkelijk op die manier kunnen uitvoeren. We kunnen je in dat geval vooralsnog geen alternatief bieden. Houd verder rekening met het feit dat sommige landsgrenzen binnenkort dicht kunnen gaan. Ook in dit geval is het verstandig je te registreren via Informatieservice Buitenlandse Zaken.

Heeft het gevolgen voor mijn reisverzekering als ik in het buitenland blijf?
We kunnen alleen uitspraak doen over de Special Isis Reisverzekering van de Goudse Verzekeringen. Zij blijven dekking bieden in het buitenland, ook als het land waar je verblijft de status oranje of rood krijgt. De verzekering kan ook gewoon verlengd worden. Of dit ook geldt voor andere verzekeringen is bij ons niet bekend. Neem hierover contact op met je eigen reisverzekering.

Voor nieuwe verzekeringen afgesloten na 11 maart 2020 geldt het volgende:
Het Coronavirus is door de WHO op 11 maart 2020 aangemerkt als pandemie. Alle landen ter wereld zijn of kunnen getroffen worden. Het virus en de gevolgen hiervan zijn dan ook geen onvoorziene gebeurtenis meer. Daarom is er geen dekking voor schade die direct (bijvoorbeeld geneeskundige kosten als je ziek wordt of reiskosten als een familielid thuis ernstig ziek wordt) of indirect (bijvoorbeeld medische evacuatie omdat lokale ziekenhuizen vol zijn met “Coronapatienten” ) het gevolg is van het Coronavirus. Als er sprake is van een levensbedreigende situatie zullen we wel de noodzakelijke diensten verlenen, maar voor de kosten daarvan ontvang je een rekening.

Update 11 juni 2020: vanaf 15 juni 2020 biedt de Special ISIS verzekering van de Goudse weer de normale dekking in het buitenland. Dat betekent dat ook corona gerelateerde zaken gedekt zijn. Uitzondering geldt voor de volgende bestemmingen: Brazilië, India en de Verenigde Staten.

Het bovenstaande is het standpunt van reisverzekeringen. Het is altijd verstandig om bij jouw Nederlandse Zorgverzekering te checken of zij ook dekking bieden als je in het buitenland het Coronavirus oploopt en medische kosten maakt.

We hopen dat we je hiermee goed hebben geïnformeerd. We houden je op de hoogte zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Met vriendelijke groet,
Team Activity International


#letsmakememories